Bak kata pepatah melayu, Masa Itu Emas. Tanpa disedari, masa terlalu laju membuatkan ramai yang tidak mendapat apa yang diingini pada masa yang ditetapkan. Contohnya beli rumah, kumpul duit 5 tahun, belum belum 5 tahun, harga rumah yang diidamkan pun sudah 2 kali ganda.
Adakah itu terjadi disebabkan masalah masa atau kewangan? Boleh jadi kedua-duanya sekali. Namun, Masa yang memainkan peranan penting dalam kehidupan kita. Jika kita mampu mengawal masa, kita mampu mengerjakan apa yang kita mahukan, dan jika sebaliknya, kita akan dimamah usialah nampaknya.
Jadi bagaimana untuk kita aturkan masa? Biasanya orang akan cakap, berikan perhatian kepada perkara yang paling penting dahulu. Saya kongsikan 3 cara saya menguruskan masa.
- Rancang dan tetapkan had masa anda – Sebelum tidur, pelan jadual atau rancangan pada hari esok, tentukan deadline dan had masa setiap task, contohnya jam5 sediakan anak untuk ke sekolah, jam6 sarapan, jam7 hantar anak ke sekolah, etc. Apabila kita pelan lebih awal, masa kita akan teratur dan kita pun tidaklah buang masa memikirkan apa yang patut dilakukan pada masa itu. Set alarm atau reminder untuk setiap task barulah kita sentiada patuh. Jangan pula tekan snooze saja. Bertangguh itu satu kerugian. Lambat bertindak, result pun lambat jugalah.
- Fokus – Apabila kita melakukan sesuatu, pastikan tidak terpesong ke arah lain. Contohnya pengaruh kawan, kena habiskan task sebelum jam4, jam3 kawan bawa minum petang, mau ikut juga end up kelam kabut habiskan task yang hanya ada beberapa minit.
- Sentiasa bagi ruang kepada fizikal dan mental anda – Bukan semua masa itu digunakan untuk melakukan pekerjaan, bagi peluang juga otak kita rehat, dapatkan tidur yang cukup, ini membantu kita untuk berfikir dengan lebih baik dan membuat keputusan yang betul.
Ada banyak lagi tips untuk mengatur masa, tapi kalau 3 tips asas di atas ini pun susah mau patuh, rasanya tiada cara lain lagi mau atur masa dengan baik. Apa pun, masa pun sudah lewat, waktu untuk tidur sudah. Selamat malam!
Duh, memang penting kan manage masa ni, kalau nda satu benda pun nda dapat buat.
LikeLike
Info yang sangat bermanfaat.thanks ya😉
LikeLike
Thanks..ada terasa perlu guna tips ni
LikeLike
Betul.. kena rancang dan buat To Do List sangat membantu menjimatkan masa dan kerja pun teratur
LikeLike
Tipss bagus ni . Sya mau cuba ikut 😔
LikeLike